Vári Gyula, egykori legendás vadászpilóta és műrepülő világbajnok ma már egy repülőgépgyár berepülő főpilótájaként dolgozik.
A Pécs-Pogányi repülőnapon arról is beszél, hogy miért vesznek az emberek repülőgépet.

Ez után nyomott egy olyan őrületes bemutató repülést, amitől mindenkinek tátva maradt a szája.

Vári Gyula MiG-29-es vadászgéppel háromszor nyerte meg a Royal International Air Tattoo-t, ami a világ legnagyobb katonai repülős showjának számít. Az angliai Fairfordban megrendezett légi bemutatón három alkalommal lett az abszolút kategória győztese, valamint elnyerte a Jet Solo kategória díját és a Lockheed Martin Cannestra Trophy díját is.

Jak-52 géppel „European Air Venture” kategória győztes, továbbá a Massa Airshow, a Forte dei Marmi Airshow és a Parma Airshow díjazottja lett. Ezen felül sorra nyerte a Magyar Motoros Műrepülő Nemzeti Bajnokságot is.

Repülőgépe, a szovjet tervezésű Jak-52-es egy 1 tonnás, 9,3 méter fesztávolságú, légcsavaros kiképző gép, amely 360 LE teljesítményű csillagmotorjával 285 Km/h végsebességre képes.

„Én azt gondolom, hogy a bemutató az egyik legjobb módja, hogy megszerettessük a repülést az emberekkel. A következő lépés lehetne, hogy ha be is tudnánk ültetni őket” – mondja mosolyogva egy lélegzetelállító repülés után.

Katonai repülő pályafutásának végén Vári Gyula nem szakadt el a repüléstől: ma az ORION Sportrepülő Egyesület elnöke, emellett a Magnus Aircraft Zrt. felelősségteljes főpilótája. Amikor a gyárból kigördül egy új repülőgép, az első repülést ő hajtja végre a géppel.

Hogy ez veszélyes-e?

„Minden veszélyes tud lenni. Látunk arra példát, hogy ártatlan emberek mennek és véletlenül elalszik valaki velük szemben, frontálisan ütköznek. Azonban egy alapos felkészüléssel és a pilótáktól megszerezhető megfelelő tudásanyaggal a repülés veszélyei minimálisra csökkenthetőek. Hiszen a repülőgép vezetésben is van veszély, de nem több, mint egy személyautó vezetésében.” – mondja a légierő egykori pilótája.

Miért vesz az ember repülőgépet?

A légi közlekedés fel fog értékelődni. Sokan azért döntenek egy kisrepülőgép megvásárlása mellett, mert „A” pontból „B” pontba nagyon gyorsan oda akarnak érni és nem akarnak várakozni. Például a Magnus bármelyik repülőgépével három és fél óra alatt ki lehet érni Pécsről Milánóba. (Autóval a leggyorsabb útvonalon ez 890 Km.)

Ezért az ember inkább vesz egy kisrepülőgépet akár pilótával, vagy pilóta nélkül és ő maga megtanulja vezetni.

Vári Gyula Jak-52-es gépével a Pécs-Pogányi repülőnapon

Így lehetsz már 16 évesen repülőgép pilóta

Ebből a szempontból Pécs nagyon jó helyzetben van, ugyanis a repülőgépgyár túloldalán, a reptér mellett van sportrepülő klub. Ha bárki repülni szeretne, akkor már 16 évesen beiratkozhat ebbe a klubba és elkezdheti tanulni a vitorlázó repülést. Közben tanulja az elméletet és el tud indulni egy olyan úton, amelynek a végén kereskedelmi-, vagy éppen katonai pilótává tud válni.

A műrepülés bajnoka nem tagadja, hogy manapság is a pénztárca határozza meg, hogy kinek milyen lehetőségei vannak, azonban hozzáteszi: mindenkinek egyformán kel fel a nap, úgyhogy szorgalmas munkával el lehet érni ezt is.

Viccelődve megjegyezte, hogy ha valaki pilóta akar lenni, akkor válasszon egy nagyon jól fizető szakmát, mert akkor lesz arra elég pénze, hogy repüljön.

Fiatal korában Vári Gyula és sok más pilóta az egykori MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) keretein belül kerülhetett közel a repüléshez.

Az MHSZ megszűnésével a mai fiatalok nem kapnának erre lehetőséget, ezért a légierő egykori pilótája elhatározta, hogy változtat ezen: saját felajánlásból és támogatók segítségével az ORION Sportrepülő Egyesület vásárolt egy négyszemélyes repülőgépet. Az egyesület minden évben véletlenszerűen ki fog választani 4-5 iskolát, akiknek felajánlják, hogy a tanárok / igazgatók döntése alapján 10-15 gyereket (természetesen szülői beleegyezéssel) elvisznek repülni, bemutatják egy repülőgép működését és megpróbálják a repülés érzését átadni nekik, akik talán ezt önerőből soha nem tudnák elérni.

A „Gawron” típusú vászon borítású repülőgép talpra állítása és üzemben tartása meghaladja az egyesület erejét, ezért szívesen fogadják azok felajánlásait, akik anyagilag támogatnák a gyerekek élményrepülési programját.
A támogatásért cserébe „vászonjegyet” kap az adományozó, felkerül a neve a repülőgépre, valamint az egyesület egy évre pártoló tagjává is fogadja.

Számlaszám: 10102543-27276100-01004006
Email cím: orionse.info@gmail.com
A közleménybe írd be a neved és azt, hogy: „Támogatás”.

A 2019-es Pécs-Pogányi repülőnap videója:

Repülőgép ellenőrzés és indítás Vári Gyulával
További videó a Vlog Me In zárt Facebook csoportjában:
repülőgép ellenőrzés és indítás Vári Gyulával.
Mit ellenőriz a gépén a műrepülés bajnoka egy felszállás előtt?
Csatlakozz a csoporthoz és nézd meg a videót: fb.com/groups/158089448222680/