A Borsodban élő hátrányos helyzetű gyerekek leszakadása már az általános iskolában megkezdődik és évről évre tovább nő.

A köznevelési intézmények közötti különbségek igen nagyok, ami jelentősen visszafogja az oktatási rendszer egészének teljesítményét is.

Az Európai Gazdasági Együttműködési Szervezet (OECD) országaihoz képest a magyar gyerekek lényegesen kevesebb tantermi és tantermen kívüli gyakorlati tapasztalatszerzésen alapuló foglalkozáson vesznek részt. Sajnos ez hozzájárul az alapvető kompetenciák nemzetközi összehasonlításban mért alacsony szintjéhez.

A probléma orvoslására a kormány pályázatot írt ki, melynek keretében támogatták az olyan készségfejlesztő tevékenységeket, melyeket tanulók aktív, fejlődést biztosító szabadidő eltöltése közben végeztek.

Ezek egyik elemeként a borsodi kisiskolások megismerkedhettek a kreatív világ legmodernebb anyagaival, melyekkel az iskolai rajzórán biztosan nem találkoztak volna.

Kreatív eszközök bemutatása a borsodi kisiskolásoknak

Siklósi alkotóművészek segítették a borsodi diákokat

Nagy Eszter alkotóművész

Az iparművészeti és kézműves foglalkozásokon Nagy Eszter alkotóművész mutatta be a zselélemezes monoprint technikát a gyerekeknek. A nyomatok elkészítéséhez egy különleges géllemezt, festősablonokat, hengereket és speciális akrilfestékeket használhattak a diákok. Ez a módszer a képzőművészetek iránt kevésbé érdeklődő gyerekek számára is azonnali, katartikus sikerélményt nyújtott.

A videóriportban sajnos nem szerepel, de Eszter óráival párhuzamosan futott egy „B komponens” is, amelyben a szintén siklósi Bütös Julianna vezette a kreatív foglalkozásokat.

Amire az órán máskor nincs lehetőség

„Egy olyan különleges kézműves technikát tanít meg, amelynek segítségével fejlődik a gyerekek motorikus készsége, esztétikai érzéke és az együttműködési képességük is. Ez tényleg arról szól, hogy amit az iskolában a tanítók, tanárok a rendelkezésre álló eszközökkel nem tudnak kipróbálni a gyerekekkel, azt egy ilyen felkészült,  az eszközöket jól ismerő, ügyes kézműves vezetésével elsajátíthatják a gyerekek.” – jellemezte a foglalkozásokat Konczné Varga Edit, az Oktatási Hivatal mentora.

Az alkotóművészek nagy odafigyeléssel és gondossággal készítették elő a foglalkozásokat az 1-7 osztályos, különböző képességű gyerekek számára. A tanulók kipróbálták a kreatív eszközöket, majd a technikát és a folyamatokat megismerve párokba rendeződtek és szabadon alkottak, kedvükre kísérleteztek.

A zselélemezes technika alkalmazása megerősítette a kreatív kifejezési formákat, a gyerekek megtapasztalták és felismerték az alkotói szabadság jelenlétét.

Bár a videó borsodi helyszíneken lett felvéve, a projekt nem korlátozódik egyetlen megyére, hanem igyekszik eljutni az ország más hátrányos helyzetű tanulóihoz is.

A Borsod megyei utazásunkról készült egy önálló összefoglaló is, melyet ide kattintva tudsz megnézni.