Nem mindennapi élmény testközelből megnézni a legendás Land Rover terepjárót, amellyel brit SAS elitkatonái megjárták Szaúd-Arábiát és Irakot is.

 

Nagy-Britannia elitkommandója, a David Stirling által alapított SAS (Special Air Service).

Háborúban az a fő feladatuk, hogy rejtekhelyről szemmel tartják az ellenfél mozgását. Megfigyelik az ellenséges csapatok mozgását és harcrendjét, majd az információkat visszajuttatják a parancsnokságra.

A gyengén védett mögöttes területeken további rajtaütések és szabotázs akciók útján jelentős károkat okoznak az ellenségnek. Támadják a fő utánpótlási vonalakat, kommunikációs hálózatot, légvédelmi eszközöket.

Ezen kívül igyekeznek elnyerni a civil lakosság bizalmát, kapcsolatot építeni velük és a saját oldalukra állítani őket. Ezt úgy érik el, hogy a négyfős egységek egyik tagja jól beszéli a helyi nyelveket, egy másik katona pedig magas szinten ért az egészségügyi ellátáshoz. Ez a képesség akkor is jól jön, ha az egység valamely tagja megsérül, mert így nem kell külső segítőre várniuk.

Bánás Imre, a Land Rover tulajdonosa

A különleges feladatokat az önálló SAS-járőregységek mélyen az ellenséges területen belül hajtják végre. Ezért elengedhetetlen, hogy a fegyverzet és a gépjármű teljesen megbízható legyen. Egy meghibásodott fegyver az egész csoport biztonságát veszélyeztetheti.

 

Land Rover a harctéren

Az SAS katonái a gépjárművezetés fortélyait éppúgy megtanulják, mint a felderítés módszereit és a különféle harceljárásokat, valamint a híradós és tervezési ismereteket. Meg kell tudni becsülniük az üzemanyag szükségletet és a szállítható teher mennyiségét.

A nagy tengelytávolságú Land Rover Series 3 meg tud birkózni a hatalmas távolságokkal, nagy mennyiségű teher elszállítására képes, és még háborús körülmények között is egyszerű karbantartani. A britek a ’60-as évek óta használják a típust speciális feladatokra.

Land Rover az Öbölháborúból

Zavarták az irakiakat

Az öbölháborúkban az SAS visszatért a gyökereihez, amikor az iraki sivatagban mélyen a frontvonalak mögött hajtottak végre akciókat a Granby hadművelet során. Feladatuk volt a scud rakéták indítóállásainak felkutatása és rombolása, erről kapták a „Scudbusters” nevet.

A videón szereplő Land Rover legénységének feladata az iraki kommunikáció zavarása volt. A csapat rádiólokációs zavaró egységként tevékenykedett, zavarták az irakiak rádiózását.

 

Kívül hordták a felszerelést

A katonák által használt PLCE (Personal Load Carrying Equipment) rendszer fontos része a felszerelés elosztásának. A feladat végrehajtásához és az életben maradáshoz szükséges eszközöket a strapabíró mellényen rögzített zsebrendszerben, a nagy teherbírású, variálható hátizsákokban (Bergen) és az övre fűzhető táskákban tárolták. A málha teljes súlya megközelíthette a 100 kg-ot is.

Vészhelyzetben a katona dönthetett úgy is, hogy hátrahagyja a hátizsákját, mert a túléléshez szükséget tartalékok az övtáskáiban voltak.

A málházott felszerelések fontossági sorrendje:

  • lőszer, gránátok, tartalék lőszer
  • víz, élelem, tartalék élelem
  • híradással kapcsolatos eszközök (rádiók, elemek)
  • szanitéci feladatokhoz kapcsolódó eszközök, elsősegély-készlet
  • térképek, kiegészítők.

A Land Rover terepjárón a négyfős legénység elfér, de a közel fél tonna málha számára már nincs túl sok hely. Ezért úgy oldották meg, hogy út közben a bergen hátizsákokat a járművön kívülre rögzítették.

A Land Rover Serial 3 109 LWB műszaki adatai

Méretek (magasság/szélesség/hossz): 1,33m / 1,68m / 3,62m
Súly: 1318kg
Motor: négyhengeres Perkins 2286 cm³ 50Kw
Váltó: manuális négyfokozatú + terepfokozat
Max sebesség: 110 km/h
Fogyasztása: kb. 13-17 l/100km

Így került az SAS terepjárója Magyarországra

A gépjármű a Rajnai hadseregnél állomásozott, 1989. november 22-én behajózták Hamburgba és a következő megálló az Szaud-Arábia volt. Részt vett a Sivatagi pajzs és a Sivatagi vihar hadműveletben az angol oldalon.

„A hadrendből való kivonást követően egy használt katonai autótelepre került. Az Angol Királyi Hadsereg eszközeit értékesítik, ott ez nem meglepő, jogi szabályozás keretében meg lehet tenni. 2010-ben jutottunk hozzá a gépjárműhöz és azóta is szerető gazdája vagyok” – meséli Bánás Imre, a HUN-SAS 223 Support Team megbízott vezetője.

„Tőlünk nyugatabbra egy picit másként gondolkodnak, mint kis hazánkban a katonai, illetve haditechnikai eszközök megsemmisítését illetően.”