Életüket kockáztatták a búvárok, amikor megpróbáltak lemerülni a balesetet szenvedett Hableány sétahajó roncsához.

2019 május 29-én 21 óra 5 perckor összeütközött két hajó a Duna Lánchíd és Margit híd közötti szakaszán.
A svájci zászló alatt hajózó, Passauba tartó Viking Sigyn szállodahajó hátulról nekiütközött a dél-koreai turistákat szállító Hableány nevű sétahajónak, amely felborult és 7 másodpercen belül elsüllyedt. A katasztrófában legalább heten meghaltak, 21 ember eltűnt.
Hasonló tömegszerencsétlenség 65 éve nem történt a hazai vizeken.

A baleset közelében tartózkodó hajók egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését.

21 óra 15-kor érkezik be az első segélyhívás, majd 21 óra 29-kor a Dunai vízirendészeti kapitányság rendőrhajója érkezik ki elsőként a helyszínre. Ezt követően 15 hajó és több mint 200 fő kezdik meg a túlélők felkutatását.

21 óra 31-kor veszik észre az első holttestet, majd sorban a többit. A hetedik elhunytat 23:36-kor találják meg a tűzoltók.

01:08 perckor a tűzoltóhajó szonár segítségével bukkan rá az elsüllyedt Hableány sétahajó roncsára.

A Vízimentõk Magyarországi Szakszolgálata által közreadott szonárképen a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van.
A Vízimentõk Magyarországi Szakszolgálata által közreadott szonárképen a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van.

A sodrás ereje akadályozza a hajó kiemelését

A tragédia időpontjában 501 cm volt a vízállás, a Duna vízhozama másodpercenként 5000 köbméter. A folyó szombat délutánra érte el a tetőpontját, 601 cm-es vízállással. Ez két méterrel magasabban van annál a megengedett értéknél, amiben még dolgozhatnak a búvárok.

Az áradás miatt a sodrás ereje kétszer akkora, mint normál vízállásnál. A víz több mint 15 Km/h sebességgel folyik, ám egy búvárnak ez olyan, mintha egy 120 Km/h-val haladó kamion tetején kellene állva maradnia, miközben több tízkilós uszadékdarabok találhatják el.

A hajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával Pintér Sándor belügyminiszter a TEK főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg.

Egy Bécsből érkező, speciálisan képzett búvárcsapat tagjai helikopterrel hoztak egy olyan keresőműszert, amely megkönnyítheti a kutatást. Azonban sem az osztrák, sem a koreai különleges búvárok nem vállalták a merülést.

A balesetet szenvedett hajók adatai

Hableány:

  • 1949-ben épült,
  • hossza 27,2 méter,
  • szélessége 4,8 méter,
  • magassága 5,2 méter,
  • súlya 50 tonna,
  • befogadóképessége: 60 fő.

Viking Sigyn:

  • 2019-ben épült,
  • hossza 135 méter,
  • szélessége 12 méter,
  • 95 kabinból és 4 fedélzetből áll,
  • súlya kb. 2000 tonna,
  • befogadóképessége: 190 fő.

A magyar ipari búvárok megkísérelték megközelíteni a 8-9 méter mélyen fekvő hajóroncsot, de a nulla látótávolság és az erős sodrás miatt nem jártak sikerrel.
Az elsüllyedt hajótest kiemeléséhez egyedi megoldást kell találni, mert egyik hagyományos eljárás sem működik.

Ha a hajógerinc súlyosan megsérült, akkor elképzelhető, hogy a kiemelés során a roncs kettétörik.
Ameddig a roncs előtti folyószakasz nincs leárnyékolva, addig az ipari búvárok sem tudják megközelíteni az az oldalán fekvő hajót.